Oczekiwania uczniów klas siódmych wobec doradztwa edukacyjno- zawodowego
Wyniki anonimowej ankiety skierowanej do uczniów klasy 7, której celem jest zebranie informacji na temat oczekiwań wobec doradztwa edukacyjno- zawodowego.
W badaniu wzięło udział 11 uczniów klasy 7A. Uczniowie wybierali kilka odpowiedzi.
1. Które obszary uważasz za najważniejsze i powinny szczególnie zostać uwzględnione w ramach zajęć z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego? (maksymalnie 2 odpowiedzi)
a) samopoznanie 45%
b) zawodoznawstwo 6%
c) rynek pracy i edukacji 36%
d) planowanie 54%
2.Jaką rolę , Twoim zdaniem, powinny pełnić zajęcia z doradztwa edukacyjno- zawodowego( można zaznaczyć kilka odpowiedzi)
a) diagnozować obszary zainteresowań 63%
b) diagnozować predyspozycje zawodowe 54%
c) informować o możliwościach dalszego kształcenia 27%
d) informować o istniejących zawodach 45%
e) wspierać w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej 36%
f) informować o rynku pracy oraz zawodach przyszłości deficytowych i nadwyżkowych 45%
g) inną (podać jaką?)
3. Jaki rodzaj powinny mieć zajęcia z doradztwa edukacyjno-
zawodowego? ( można zakreślić kilka odpowiedzi)
a) warsztatów 27%
b) konsultacji indywidualnych 18%
c) wyjazdów do szkół ponadpodstawowych na dni otwarte 27%
d) wizyt zawodoznawczych w zakładach pracy 54%
e ) spotkań z przedstawicielami różnych zawodów 63%
f). spotkań na terenie szkoły z przedstawicielami i uczniami szkół ponadpodstawowych 54%
4. Jakie metody, formy pracy oraz środki dydaktyczne sprzyjają przekazywaniu wiedzy z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego? ( można zakreślić kilka odpowiedzi)
a) praca w grupach 36%
b) prezentacje komputerowe i multimedialne 18%
c) praca indywidualna 27%
d) karty pracy, 54%
e) filmy dydaktyczne 36%
f) dyskusje 72%
g) analizy przypadków 27%
h) pogadanki 90%
i) wykonanie testów 9%
j) ćwiczenia praktyczne. 36%